Ložiska kluzná
Ve styčné ploše vzniká při pohybu smykové tření.
Výhody:
jednoduchá konstrukce,
malý průměr (ale velká délka!),
jednoduchá montáž,
tichý, klidný chod (pro vysoké otáčky),
snáší rázové zatížení
Nevýhody:
přesná výroba,
drahé (deficitní) materiály,
kvalitnější mazání (= vyšší nároky na údržbu, složitější obsluha),
velká spotřeba maziva
Výpočet:
stejný jako u hřídelových čepů
Základní rozdělení
Konstrukční provedení
Základní části jsou ložiskové těleso a pouzdro.
Na materiál pouzdra je kladena řada protichůdných požadavků:
hledisko zadírání,
cena,
velikost tření,
smáčivost maziva,
dobrá tepelná vodivost.
Ložisková pouzdra jsou normalizována 2 druhy:
- celé je z ložiskového materiálu
- celé je složeno z 2 materiálů – základní mat. a výstelka
Materiály:
-
kovové
olověné a cínové kompozice,
cínové, olověné a cínoolověné bronzy,
mosazi,
hliníkové bronzy,
hliníkové slitiny,
slinované materiály (18 280, 18 344), šedé litiny (42 24 15, 42 24 56).
-
nekovové
PTFE materiály,
polyvinylacetátové materiály,
polykaprolaktamové materiály,
materiály z tvrzených tkanin (tkanina + pryskyřice),
hygroskopicky odolná pryž.
Na trhu existuje mnoho renomovaných výrobců kluzných ložisek (pouzder). Každý má většinou vlastní označení typů i materiálů se zachováním některých standardních zvyklostí při jejich značení, jako jsou vnitřní průměr, délka a popř. vnější průměr.
Rádi Vám pomůžeme s identifikací Vámi používaných kluzných ložisek, popř. s jejich náhradou námi dodávanými typy.