IN-LINE BRUSLENÍ A LOŽISKA SKF
V těchto dnech můžeme vidět v našich ulicích a parcích, na cyklististických stezkách a dalších místech mnoho nadšenců, vyznávajících pohyb na kolečkových bruslích. Pojďme si něco říci o ložiscích, točících se v kolečkách na jejich botách aneb možná víte nebo ne.
Většina ložisek do in-line bruslí má z jedné strany bezkontaktní pryžové těsnění (minimalizace tření, tato ložiska SKF lze identifikovat dle barvy) a kovové těsnění ze strany druhé.
Zatěsněná ložiska není nutné domazávat. Jediná ložiska mazaná olejem tzn. z jedné strany otevřená jsou SPEEDskater, SPEEDracer – tato ložiska musí být domazávána pravidelně. Bohužel nejsou již v naší standardní nabídce, ale můžete se s nimi ještě setkat. Ložiska mazaná olejem se otáčejí lépe než namazaná plastickým mazivem (nižší tření) - vykazují však pracnější provoz. Pokud nahradíte plastické mazivo v ložisku vhodným olejem můžete ujet až dvojnásobnou vzdálenost mezi odrazy – musí být však často domazávána.
Standardně jsou však ložiska do koleček in-line bruslí dodávána mazaná plastickým mazivem – SKF doporučuje mazivo LGLT 2
Zásady aplikace: životnost cca 1 rok (hrozí zaschnutí maziva), zabránit přístupu prachu, nečistot a vody do ložiska čímž se také výrazně snižuje životnost. Doporučuje se namazat cca 1/3 volného prostoru – čím více maziva než 1/3 tím hůře se bude ložisko otáčet!
Montáž:
(často se realizuje montáž rukou a přesto, že lze, nedoporučuje se)
- aplikace vhodného montážního zařízení např.: lis
- postup: vložit ložisko do náboje a vtlačit ho až na doraz – nutné rovnoměrného působení síly na vnější kroužek (nesmí působit na kuličky – zkřížení)
- po montáži je doporučené protočit kolečko rukou + zkontrolovat zda se hladce otáčí – správně namontované ložisko nevydává hluk a nevibruje
- ložiska SKF STUNTmaster, SKF FUNglider a SKF SPEEDtrainer musí být namontována s bezdotykovým těsněním na vnější straně a plechovým krytem na vnitřní straně kolečka. Miniaturní (vysokorychlostní) ložiska SKF SPEEDskater a SKF SPEEDracer je nutno namontovat tak, aby se těsnění nacházelo na vnější straně kolečka a na vnitřní straně byla otevřená strana ložiska
Demontáž a její možné důvody:
- montáž nových koleček nebo výměna opotřebených koleček
- výměna koleček, která jsou zablokovaná nebo se obtížně protáčejí
- nutné domazání ložiska
- požadavek vyčištění ložisek
Charakteristika ložisek SKF:
- materiál je nejčistší ložisková ocel
- tvar oběžných drah je optimalizován pro vysoká namáhání a zatížení
- kuliček jsou vyrobeny z nejtvrdší oceli, možnost i keramických kuliček
- mazivo je aplikace pro vysoké tlaky (rázy)
- klec je přizpůsobena vlivu působení rázů, nebo vysokých zatížení – při brždění mohou axiální zatížení vyvolat namáhání klece v krutu – doporučeno pro agresivní ježdění klece zesílené skelnými vlákny
Důležitým parametrem je také tvrdost koleček (jako komplet), která se pohybuje v rozmezí 78 až 86A (čím větší číslo, tím tvrdší kolečka). Měkčí jsou pomalejší, ale mají lepší přilnavost. Tvrdší jsou rychlejší a déle vydrží. Pro běžné ježdění po cyklostezce se doporučuje tvrdost 80-84A.
JAK JE TO S TOU PŘESNOSTÍ:
Kvalita přesnosti je dána tolerancí – čím je tolerance menší, tím je ložisko přesnější. Tolerance stanoveny běžnými normami jako je např.: ISO nebo ABEC (Annular Bearing Engineering Committee-USA).
Tabulka pro průměr kuliček ložisek 608:
Uvedené hodnoty jsu povolené odchylky (v mm) jednotlivých rozměrů ložiska a to:
d – průměr vnitřního kroužku
D – průměr vnějšího kroužku
r – radiální nesouosost vnitřního kroužku
R – radiální nesouosost vnějšího kroužku
ABEC | ISO | d | D | r | R |
ABEC 1 | ISO 0 | 0,008 | 0,010 | 0,008 | 0,015 |
ABEC 3 | ISO 6 | 0,005 | 0,008 | 0,005 | 0,010 |
ABEC 5 | ISO 5 | 0,005 | 0,006 | 0,004 | 0,006 |
ABEC 7 | ISO 4 | 0,005 | 0,005 | 0,003 | 0,004 |
ABEC 9 | ISO 2 | 0,003 | 0,004 | 0,002 | 0,003 |
SKF:
ISO 0 - nevyrábí,
ISO 6 = P6,
ISO 5 = P5 VYRÁBÍ SKF LOŽISKA PRO IN-LINE BRUSLE,
ISO 4 = P4,
ISO 2 = PA9A
Při výběru ložisek hledíme na přesnost výroby, neboli normu ABEC, přičemž ABEC 7 je přesnější než ABEC 3, SKF vyrábí v přesnosti ISO5 tedy ABEC5.
Tato norma však nevypovídá nic o samotné kvalitě ložiska, neříká nic o materiálu a „hladkosti“ povrchu, ale jen a pouze přesnosti výroby.
V obchodech i mezi lidmi je stále zažitá představa, že čím vyšší ABEC, tím lepší ložiska. Není to až tak úplně pravda!!!
Mezi významné související parametry patří přesnost oběžných drah + přesnost klece.
Ze zkušenosti: http://www.inlajn.cz/37-kvalita-lozisek-norma-abec
1. levná ložiska ABEC7, neznačková, koupená se snahou šetřit. Zajel jsem je asi 20 km před závodem a postavil se na start maratonu při pěkném počasí na čisté silnici. Po polovině závodu ložiska evidentně začela drhnout a pískat. V ten moment jsem proklínal prodavače
2. Značková ložiska ABEC5 za „nekřesťanské“ peníze, koupená na radu, že jsou opravdu skvělá. Jezdím na nich druhý rok, několikrát v dešti, najeto mají určitě přes tisíc kilometrů. Nepozoruji žádné opotřebení, žádné vrzání ani pískání. Chválím dobrého rádce.
Nabízené sady SKF:
Agresivní bruslení = sada VKLA 10031 C STUNTmaster
- sada 16ks ložisek velikosti 608, vysoká odolnost vůči rázům tzn. skoky, gridy, nárazy
- zelené bezdotykové pryžové těsnění z jedné strany a kovový kryt z druhé strany,
- ložiska lze domazávat ze strany pryžového těsnění,
- speciální mazivo pro extrémní tlaky,
- přesnost ISO5/ABEC5
Bruslení ve městě, rekreační bruslení = sada VKLA 10021 C FUNglider
- 4 kolečka v krátkých rámech pro snadnou mobilitu na ulici
- sada 16ks ložisek -velikost 608,
- aplikace ulice, město,
- mazivo pro nízké tření a tichý chod,
- ložiska lze domazávat ze strany pryžového těsnění,
- bezkontaktní červené pryžové těsnění na jedné straně a kovový kryt na straně druhé,
- přesnost ISO5/ABEC5,
Sportovní fitness bruslení = sada VKLA 10022 C SPPEDtrainer
- sportovní ráz, rychlé a stabilní brusle o 4 nebo 5 kolech v dlouhém rámu
- dodává se ve dvou baleních, sada 16ks nebo 20ks ložisek velikosti 608 pro rychlobruslení,
- exkluzivní pro rychlobruslení a sportovní fitness,
- mazivo pro vysoké rychlosti a speciální vnitřní vůle,
- černé těsnění lze demontovat a domazat,
- přesnost ISO5/ABEC5
ÚDRŽBA:
- ložiska zakrytovaná plechem nelze domazávat – můžeme je však čistit – nejprve je nutné setřít nečistoty z povrchu ložiska, demontovat kolečka a suchým hadříkem nebo měkkým zubním kartáčkem odstraníme prach a vlhkost – ložisko otírat směrem od vnitřního kroužku k vnějšímu, poté naneseme trochu plastického maziva na kovové díly a rozetřeme jej do tenkého filmu jako ochrana proti korozi.
- ložiska SKF pro in-line lze snadno domazávat. Při čištění a domazávání lze jednoduše demontovat vnější gumové těsnění. Kovová krytka na druhé straně nesmí být demontována!
Pro ložiska do kolečkových bruslí a skateboardů vyvinula společnost SKF bezkontaktní gumové těsnění, které lze jednoduše demontovat špendlíkem.
- při čištění ložisek SKF, která lze domazávat, doporučujeme přivést čisticí prostředek štěrbinou mezi kovovým krytem a vnitřním kroužkem ložiska. Nečistota může být vyplavena z ložiska na otevřené straně. Je samozřejmé, že musíte nejprve očistit vnější povrch ložiska. Po několika čištěních (vždy čistým čisticím prostředkem) nechejte ložisko oschnout na místě, které je chráněno proti prachu, přičemž uzavřená strana musí být otočena vzhůru (prach snadno pronikne do ložiska, pokud je při sušení obráceno nezakrytou stranou vzhůru). Jakmile je ložisko suché, namažte je novým mazivem. Nalisujte do ložiska demontovatelný kryt nebo bezkontaktní černé gumové těsnění.